از کانتنت گپ content gapیا شکاف محتواییچه میدانید؟ آیا از روش پر کردن content gapیا شکاف محتواییاطلاع دارید؟ چگونه میتوان با استفاده از کانتنت گپدر بازاریابی محتوایی از رقباپیشی گرفت؟
در دنیای مجازی امروز، هر یک از کسب و کارها تلاش میکنند تا خود را در فضای اینترنت معرفی کنند و نیازهای مشتریان را با توجه به علایق و سلایق آنها تامین و برطرف سازند. آنها برای این کار مجبورند رقبای خود را به خوبی شناخته و منابع مورد نظرشان را برای تولید محتوارصد کنند.
در میان پازل کسب و کار، تکهای گمشده وجود دارد که با رعایت برخی نکات و کمیخلاقیت، میتوانیم جای آن را در حرفه خود پر کنیم. این تکه گمشده از پازل کسب و کار آنلاین، شکاف محتوایینام دارد.
کانتنت گپ ، تکه گم شده کسب و کارهای آنلاین
شکاف محتوایی content gap چیست؟
در بازاریابی محتوایی،فرد تولید کننده محتوا باید بداند که کسب و کارهای مشابه سایتی که او در آن فعالیت میکند، بسیار زیادند. او باید همه این نوشتارها و تبلیغات موجود در رابطه با موضوع کار خود را بخواند و از همه آنها اطلاع کافی به دست آورد.
در بحث بازاریابی محتواو در میان تولید کنندگان محتواکه هر یک برای معرفی کسب و کار خود تلاش میکنند، همیشه نکاتی وجود دارد که سایتهایی با موضوع مشابه به آن توجه نکرده اند. برای مثال اگر درباره محصولی خاص در سایت فروشگاهی خود صحبت میکنیم، باید ببینیم این کالا از نظر دیگر فروشندگان چه مزایایی دارد و این که آنها به چه نکاتی برای فروش این کالا توجه نکرده اند.
این نکات که توسط دیگر رقبامطرح نشده اند و توضیحی راجع به آن در فضای نت وجود ندارد، کانتنت گپنامیده میشوند. حال، این مسئله چه در رابطه با محصولات، چه خدمات قابل تعمیم است و فقط به کالاها محدود نمیشود. پس در هر کسب و کاری که فعالیت میکنید، بگردید به دنبال موضوعی که همکارانتان آن را ندیده اند و درباره آن صحبت نکرده اند. موضوعی که از دید مشتری، دانستن آن ضروری است اما کسی تابحال به بیان آن فکر نکرده است، کانتنت گپهر کسب و کار است.
بیشتر بدانید : راهنمای افراد مبتدی برای لینک بیلدینگ
چگونه شکاف محتوایی یا کانتنت گپ را پر کنیم؟
برای شناسایی کانتنت گپهر سایت یا صفحه اجتماعی، لازم است خود را به جای مخاطب سایت قرار دهید و از دید او به سایتو محصولات و خدمات نگاه کنید.
اینگونه میتوانید نیازهای مشتری و دیدگاههای او را نسبت به سایت و محتوای درون آن درک کنید. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که عواطف و نیازهای او را درک کنید.
خود را جای مشتری فرض کنید و ببینید چگونه میتوانید احساسات او را درگیر کنید. برای نیازهای او تصمیم بگیرید و محصول به او معرفی کنید. خدمات خود را برای او شرح دهید اما نه آنطور که دیگر رقباگفته اند. به شکلی منحصر به فرد که شکاف محتوادر تبلیغاتتان دیده نشود.
مثلا برای خرید روسری، خود را جای مشتریانی قرار دهید که میتوانند خریدارتان باشند. فکر کنید چه کسانی و به چه منظور ممکن است روسری را خریداری کنند. یک مرد میتواند برای زن، مادر، خواهر یا هر فرد دیگری روسری بخرد. یک زن میتواند برای خود و دیگر افراد روسری بخرد. بچهها میتوانند برای مادرشان روسری بخرند و …
همه این افراد از سلیقه و اطلاعات لازم برای خرید روسری برخوردار نیستند. بنابراین شما باید برای خریداری این کالا به آنها کمک کنید و نیاز آنها را به یک فروشنده خوب رفع کنید. مطالبی را ذکر کنید که کمتر سایتی برای فروش روسری در نظر گرفته است تا سایت کانتنت گپنداشته باشد.
مثلا اینکه فلان روسری میتواند به عنوان دستمال گردن استفاده شود. فلان روسری برای استفاده زیر چادر مناسب تر است. این مدل برای خانمهای مسن مناسب تر است و …
در سایت خود، مقالاتی مبنی بر انتخاب درست مدل و رنگ روسری برای افراد مختلف بنویسید. کلیپهای مختلفی از روسریهای خود تهیه کنید و مدلهای مختلف سر کردن و استفاده از آنها را در کلیپها آموزش دهید. این گونه است که میتوانید کانتنت گپرا در فروش روسری پر کنید.
بیشتر بدانید : ترفندهایی برای سئو در SMB (کسب و کارهای کوچک) جهت موفقیت آنلاین
این تبلیغات، شکاف محتوایی یا content gapسایت شما را پر میکند و شما را به نسبت رقبایک سر و گردن بالاتر میبرد. زیرا با محتوای مناسب و یونیک، مخاطب را درگیر سایت و او را برای خرید از انواع محصولات خود مشتاق میکنید.
خلاقیت در تولید محتوا زمینه پر کردن کانتنت گپ
چگونه با content gap یا شکاف محتوایی از رقبا پیشی بگیریم؟
پاسخ این پرسش بسیار ساده است. تنها با پرسیدن یک سوال از خود میتوانید کانتنت گپسایت و کسب و کار خود را پر کنید و رقبای خود را پشت سر بگذارید.
جای کدام موضوع در تبلیغات همکاران و رقبای من خالی است؟ کدام ویژگی محصول مورد نظر ما است که همکاران من در تولید محتوابه آن اشاره نکرده اند؟
برای برتری بر رقبا،همیشه باید کاری بکنیم که دیگران نمیکنند یا کمتر رقیبی به فکر انجام آن افتاده است. پس با توجه به محصولات و خدمات مورد نیاز مشتری، باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را سرچ کرده و در ابتدا سعی کنید همه آنها را تا جایی که امکان دارد بخوانید و نقاط ضعف و قدرت نوشتهها را یادداشت کنید.
برای این که بدانید کدام تبلیغات موثرتر است و کدام تبلیغات و متنها کلیشهای و تکراری بیان شده است، خود را جای مشتری بگذارید و از دید او تبلیغات و محتواها را ارزیابی کنید.
پس از مطالعه مطالب خوب، ببینید چه مطلبی در میان این نوشتهها کمتر مطرح شده است. بسیاری از این موضوعاتی که درباره محصول یا خدمات مربوط به کسب و کارما به شکلی گذرا گفته شده است، میتواند به یک تیتر جذاب یا کلیپی دیدنی تبدیل شود و افقهای دیگری را برای مشتری نمایان کند.
پس سعی کنید از ناگفتهها بیشتر از گفتهها استفاده کنید تا شکاف محتواییسایت خود را پر کنید و نیاز مشتری را بی پاسخ نگذارید تا بازاریابی محتواییشما موثر واقع شود.
بیشتر بدانید : چگونه از اینستاگرام درآمدزایی کنیم؟
مثلا در مثال فروش روسری، کمتر سایتی پیدا میشود که مدلهای بستن یک روسری خاص را با انواع و رنگهای مختلف آن نشان دهد و حس زیبایی شناسی مخاطب را تحریک کند.
اما شما به راحتی میتوانید با گرفتن عکسهای زیبایی که از خانمهای خوش پوش با این روسری خاص گرفته شده است و اضافه کردن کمیخلاقیت، فرد را در موقعیت شخصی قرار دهید که در عکس وجود دارد. باور کنید به همین سادگی مشتری شما سعی میکند از شما خرید کند تا شبیه فرد مبلغ شود.
فراموش نکنید که قرار نیست کانتنت گپتنها نوشته و مطلبی خواندنی باشد. گاهی تاثیر یک عکس یا یک کلیپ کوتاه از هزاران خط نوشته و تبلیغات متنیموثرتر است. پس بگردید به دنبال آنچه بیشترین تاثیر را روی مخاطب شما دارد.
شاید آنچه کانتنت گپحرفه شما است، فعالیت در شبکه اجتماعییا فضای مجازی خاصی باشد که بتوانید از طریق آن ارتباط بیشتری با مشتریانبرقرار کنید و بازاریابی محتواییقوی تری داشته باشید.
بنابراین، مهم ترین کاری که در کانتنت گپبرای پیشی گرفتن از رقباانجام میگیرد، تولید کردن محتواییاست که مخاطب شما برای استفاده از خدمات شما به آن نیاز دارد اما در فضای اینترنت و در بین همکاران ما به این محتوادسترسی پیدا نکرده است.
خلاقیت و شناخت روش رقبا ،پلی برای رهایی از کانتنت گپ ( content gap )
پس در بازاریابی محتوایی،برای دست یافتن به نتایج بهتر و رتبههای بالا در میان رقبا،باید بی وقفه تلاش کنید. هر چه آنها زیاد تولید کردند، شما از لیست خود حذف کنید و هر چه کم تولید کردند، شما شرح و بسط دهید و بیشتر به آن بپردازید. با این روش میتوانید در میان مشتریان متمایز باشید و کانتنت گپحرفه خود را به بهترین نحو پر کنید. پس لازمه این امر، تحلیل رقبا و همکاران، از سالهای قبل تاکنون و خلاقیت و نوآوری در بازاریابی محتواییاست.